Vyberte stránku

Home office

Advokátní kancelář Fabian & Partners

Vaše práva bereme osobně. Zkušený tým právníků, neformální prostředí, moderní přístup k poskytování právních služeb. Nabízíme dlouholeté zkušenosti ve stěžejních oblastech práva.

[lwp_divi_breadcrumbs home_text=“Domů“ _builder_version=“4.16″ _module_preset=“default“ global_colors_info=“{}“][/lwp_divi_breadcrumbs]

Home Office

Home office je oblast, která se více rozšiřovala převážně v souvislosti s koronavirovou krizí. Nedostatek zkušeností s právní úpravou se podotýkají zaměstnanci a zaměstnavatelé. Zůstává řada otevřených otázek jak v právní tak daňové oblasti. Pro zaměstnavatelé zůstává otázka, jak upravit práva a povinnost zaměstnance, jak stanovit výše výdělku a další oblasti pracovního práva. Zákoník práce není v téhle oblasti nápomocný, neboť úprava home office se nachází v § 317 zákoníku práce. Na zaměstnance pracujícího z domu se v zásadě požijí stejná pravidla jako na zaměstnance pracujícího na pracovišti. 

Výjimkami jsou:

  1. úprava rozvržení pracovní doby, prostojů ani přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy,
  2. za jiné důležité osobní překážky v práci mu nepřísluší náhrada mzdy nebo platu, nestanoví-li prováděcí právní předpis jinak (§ 199 odst. 2) nebo jde-li o náhradu mzdy nebo platu podle § 192; pro účely poskytování náhrady mzdy nebo platu podle § 192 platí pro tohoto zaměstnance stanovené rozvržení pracovní doby do směn, které je zaměstnavatel pro tento účel povinen určit,
  3. a dále mu nepřísluší mzda nebo plat nebo náhradní volno za práci přesčas ani náhradní volno nebo náhrada mzdy anebo příplatek za práci ve svátek.

Pokud jste zaměstnavatel a uvažujete více poskytnout zaměstnancům výkon práce z doma, je vhodné upravit si práva a povinnosti zaměstnance buď v interní směrnici, nebo individuálně dohodu mezi zaměstnancem. Pokud stále váháte jak správně sepsat dohodu či interní směrnici neváhejte se obrátit na naší právní kancelář. 

Pokud jste zaměstnance a uvažujete více používat možnosti pracovat z domu, ale nevíte jaké práva a povinnosti Vám náleží nebo případně na jakých náležitostech trvat při domluvě se zaměstnavatelem, rádi Vám s danou oblastí pomůžeme. Již teď můžeme s jistotou říct, že jako zaměstnanec nemáte povinnost používat např. vlastní notebook. Naopak je povinností zaměstnavatelé Vám poskytnout pracovní prostředky k vykonání práce. Zaměstnavatel po Vás bude vyžadovat doložení výkazu, jak dlouho jste nad zadanými úkoly strávili. 

V případě jakékoliv dotazů neváhejte se na nás obrátit. Věříme, že naše zkušenosti v oblasti pracovního práva naleznou odpověď i na Vaši situaci.